جستجو کردن
Close this search box.

از فواید شرکت کردن کودکان در کلاس موسیقی چه می‌دانید؟

فهرست مطالب

از فواید شرکت کردن کودکان در کلاس موسیقی چه می_دانید

جسم برای زنده ماندن به غذا نیاز دارد؛ اما روح چطور؟ این هنر است که می‌تواند روح را تغذیه کند. وقتی به یک تابلو نقاشی نگاه می‌کنید، زمانی که اجرای یک تئاتر، شما را به وجد آورده، هنگامی که گوشتان، نوای یک موسیقی را لمس می‌کند یا وقتی جزئیات معماری یک بنا، شما را به حیرت واداشته، روحتان زنده می‌شود و این‌ها همه در حس زیبایی‌شناسی یک انسان ریشه دارد.

موسیقی به عنوان اولین رکن هنرهای هفتگانه، با روح هر انسانی پیوند می‌خورد و سن و سال هم نمی‌شناسد! یک کودک نیز مانند بزرگسالان، با شنیدن موسیقی شاد، به جنب و جوش می‌افتد و وقتی نوای غمگینی می‌شنود، اندوهگین می‌شود. بسیاری از پژوهشگران، به والدین توصیه می‌کنند که کودکان خود را از همان سنین کودکی، با موسیقی آشنا کنند. تحقیقات نشان داده کودکانی که به کلاس موسیقی می‌روند، بهتر از هم سن و سالان خود با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و بیشتر می‌خندند.

نقش موسیقی در تقویت روابط اجتماعی کودک

کودکی که با موسیقی در ارتباط است، با احساساتی نظیر غم و شادی بهتر آشنا شده و یک قدم به خودآگاهی درباره احساسات خود نزدیک‌تر خواهد شد. درک صحیح احساسات خود و دیگران، بخشی از مهارت‌های اجتماعی کودکان است که در بزرگسالی به کمکشان می‌آید. موسیقی با تحریک احساسات انسانی، بر تقویت روابط اجتماعی در آینده تاثیر می‌گذارد. البته اگر موسیقی با حرکات هماهنگ و گروهی همراه باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت.

موسیقی و تاثیر آن در ارتقاء مهارت‌های حرکتی

وقتی کودک ساز موسیقی را لمس می‌کند، مایل است صدایی را که دوست دارد، با ساز خلق نماید. در واقع نخستین نشانه‌های هماهنگی حرکات با موسیقی در او شکل می‌گیرد. این هماهنگی آرام آرام تقویت می‌شود و در نهایت کودک کنترل حرکات را می‌آموزد و یاد می‌گیرد که به موقع واکنش نشان دهد.

یکی از مهم‌ترین فواید شرکت کردن کودکان در کلاس موسیقی، تقویت مغز آن‌ها است

تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن انجام شده که ثابت می‌کند شرکت در کلاس موسیقی، موجب تقویت بخش‌هایی از مغز می‌شود؛ این بخش ها، صدا و گفتار را تقویت می‌کنند. در این آزمایش جالب، دو گروه از کودکان شرکت داشتند. گروه اول، با سازهای مختلف کار کرده بودند و موسیقی را می‌شناختند و گروه دوم، کودکانی بودند که ارتباطشان با موسیقی، به شنیدن آهنگ‌های پخش شده از اسباب بازی و… محدود می‌شد.

اسکن مغزی این دو گروه نتیجه جالبی داشت و ثابت می‌کرد کودکان فعال در کلاس‌های موسیقی، واکنش مغزی قوی‌تری دارند. براساس این پژوهش، مهارت‌های شناختی کودک نظیر درک الگوها و کنترل توجه نیز در ارتباط با موسیقی بهبود می‌یابد.

موسیقی، چگونه مهارت‌های زبانی را بهبود می‌بخشد؟

موسیقی بر مغز کودکان و سیستم عصبی آن‌ها تاثیرات مثبت دارد. تقویت مهارت‌های زبانی، از نتایج مثبت این اثرگذاری است. پیش‌تر گفته بودیم کودکی که با موسیقی در ارتباط است، تلاش در خلق صداهای موسیقیایی دارد و این سعی، ستودنی است.

برخی متخصصان گفتار درمانی، به والدینی که هنوز کودکشان موفق به صحبت کردن نشده، توصیه می‌کنند که او را در کلاس‌های موسیقی ثبت نام کنند. تجربه نشان داده که این کودکان، می‌کوشند تا بیشتر صحبت کنند؛ هر چند نامفهوم.

موسیقی، حس‌های بدن کودک را تقویت می‌کند

رشد و توسعه حس‌های بدن در کنار مهارت‌های حرکتی، بخشی از فرایند رشد در نوزادان است. تقویت این حس ها، به تشخیص تفاوت صداها و آگاهی از حرکات کافی برای ایجاد صدا در نواختن ساز کمک شایانی خواهد کرد. به علاوه در تقویت توانایی صحبت کردن و خواندن نیز تاثیر دارد.

بگذارید برای درک بهتر این موضوع، نتیجه یک پژوهش را با شما در میان بگذاریم؛ کودکی قبل از آنکه در کلاس موسیقی حاضر شود، در کنار والدین خود، با شنیدن هر صدای بلندی گریه می‌کرد اما پس از چند جلسه شرکت در کلاس موسیقی، در مواجه با صداهای بلند، اذیت نشد و احساس ترس در او به طرز قابل توجهی کاهش یافت.

موسیقی به تقویت عواطف کودک کمک می‌کند

والدینی که مهارت‌های رفتار صحیح با کودک را به خوبی آموخته اند، از موسیقی برای آرام کردن کودک استفاده می‌کنند و این بسیار جالب است. در واقع آن ها، با خواندن آهنگ‌های مورد علاقه کودک، حس همبستگی را در او تقویت می‌کنند. اینجاست که کودک، بیش از همیشه به والدینش اعتماد می‌کند.

همانطور که پیش‌تر نیز گفته بودیم، شرکت در کلاس موسیقی برای کودکان، این مزیت را دارد که کودک نحوه بیان احساسات خود را می‌آموزد و آگاهی او نسبت به عواطف خود افزایش می‌یابد.

کمک به تقویت رابطه کودک با والدین از جمله فواید شرکت کردن کودکان در کلاس موسیقی

تقویت رابطه کودک با والدین، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کودکانی که ارتباط بهتری با والدین خود دارند، در آینده موفق ترند و حال امروز و فردایشان بهتر است. موسیقی می‌تواند به بهبود این رابطه کمک کند.